lördag 5 september 2015

Vad hände med roliga timmen?

Vad hände egentligen med roliga timmen? Den frågan kom upp i morse när vi lyssnade på Melodikrysset till frukosten.
Jag minns det som det roligaste på hela veckan. Man fick turas om att hålla i den. Jag kommer inte riktigt ihåg vad den innehöll alla gånger men jag vet att vi tjejer ofta körde Melodifestivalen efter att den gått på TV. Vi klädde ut oss i lämpliga scenkläder - så lika originalet som möjligt - och uppträdde sedan inför klasskompisarna.


När försvann egentligen den timmen och vad ersatte den? Någon som vet eller har minnen av någon rolig timme som var extra rolig?

Så här står det på wikipedia:

Roliga timmen eller klassens timme är i skolorna en lektion i veckan (oftast sista före helgen) som är av det friare slaget, där eleverna har stort inflytande. Eleverna kan underhålla varandra eller delta i en uppskattad gemensam aktivitet. På 1950- och 1960-talet var roliga timmen vanligt på lördagar, därefter på fredagar, och kunde omfatta högläsning, drama och musikunderhållning. Andra aktiviteter kunde vara visning av annan film än skolfilm. På en del skolor förekommer även fika under denna timme, då eleverna har medtagen dryck och fikabröd. På låg- och mellanstadiet var roliga timmen schemalagd som svenskundervisning.
Sedan 1990-talet är roliga timmen mindre vanlig. Många kända svenska underhållare berättar om hur viktig roliga timmen har varit för deras scenvana och utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!