onsdag 25 februari 2015

Siffror - är det magiskt eller inte?

Jag var på bokföringsmöte igår.
Bokföring är rätt trist när man inte förstår men jag skulle önska att jag fattade allt för då skulle det säkert vara rätt okej.


Jag har alltid lämnat bort min deklaration till en revisor. Jag har gjort förarbetet så som de vill ha det, eller som jag har trott att de vill ha det.
Nu, nr jag fått saker förklarat för mig så inser jag att mitt förberedande jobb nog varit rätt onödigt för det har inte gjorts på rätt sätt.
Resultatet av det, en saftig räkning på arbetet de lagt ner på den.
Jag är ett litet företag och har inga stora inkomster. Och när kostnaden för deklarationen börjar komma upp mot 15.000 så svider det.
Speciellt när jag gått i tron om att jag sopat gången för dem så deras jobb ska gå smidigt.

Hur som helst så kontaktade jag en annan firma som jobbar mer mot mindre företag och de kom med förslaget om att jag skulle skaffa ett bokföringsprogram och sedan skulle jag under deras överseende själv få lägga in 2014 års bokföring. Då blir det liksom utbildning och jobb i ett.
Det lät ju bra. Även om det kostar lite nu så har jag förhoppningsvis igen det inför kommande år.

Alla ord, alla konton, alla balansrapporter, debet och kredit......vilken soppa! Jag gick därifrån igår och kände mig dum i huvudet! Det är så mycket nytt bara i alla ord och hur saker funkar, och sedan ett nytt program att jobba i.
Ja, så är det men skam den som ger sig! Jag är känd för mitt tålamod och min iver att lära mig....he he, eller?
Nåväl, jag ska inte kasta in handduken än. Det är bara att kämpa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!