torsdag 18 december 2014

Löften eller ledord

För ett år sedan hade jag bara ett fokus - bröllopet som skulle gå av stapeln på nyårsafton. En sak i fokus men tusentals saker i huvudet, på lappar, i högar.
Det fanns ingen tid för att njuta och ingen tid för eftertanke.


Det känns skönt att inte ha det på sina axlar i år. Just nu känns det som att jag har en hel del tid för eftertanke.
Jag är en väldigt tänkande människa. Ibland tänker jag för mycket. Min hjärna får sällan vila.
Så länge jag kan minnas har man pratat om nyårslöften. Jag vill prata om det igen, men i år väljer jag att kalla det för ledord.

Jag vet att man kan förändra sitt liv när som helst under året, men faktum är att för mig känns det mer hoppfullt med ett nytt år. Det är som att få chansen att börja på ett helt rent blad, utan klotter eller suddrester.

Mina ledord är följande:
Planering, organisering, liv, ekonomi, miljö, rätt bränsle, fokus och välja bort.

Planering: 
Jobb: Att ha en planering för mitt jobb, en ordentlig, fungerande och realistisk så att jag inte jobbar mer än jag behöver men att jag följer en röd tråd och inte går vilse.
Fritid: Att planera in tid för roliga saker, tid för måsten, tid för resor och vänner så att det verkligen blir av och inte faller mellan stolarna.

Organisering:
Jobb: Var sak på sin plats. Ha en bestämd dag när jag gör pappersjobb, uppföljningar. Organisering på /i arbetsplatsen. Datorn är ett exempel. Ordning och reda på mappar och dokument - ordentligt uppmärkta.
Fritid: Var sak på sin plats här med. Bra och praktiskt genomtänkt förvaring. Det gör att man vinner en massa tid och slipper leta.

Liv: 
Tid för att leva. Att vara mån om sin fritid och ha en meningsfull sysselsättning. Göra mer tillsammans och vara i nuet. Men att också ha tid för att inte göra något alls.

Ekonomi:
Jobb: Ha koll på ekonomin, lära mig mer. Göra rätt val och ha en budget för året när det kommer till eventuella utgifter.
Fritid: Ha koll på utgifterna, spara, gör en matbudget och se vad man kan dra ner på i onödiga utgifter. Gör något roligare med pengarna än att till exempel köpa onödig mat som inte äts upp.

Miljö:
Spara på resurserna. Kompostera, sortera och fortsätta på den banan.

Rätt bränsle:
Man matar inte sin baby med en hel hummer eller tankar bilen med diesel om man kör på bensin. Så är det med kroppen också. Välj rätt mat så fungerar du bättre och slipper en hel del krämpor.

Fokus:
Fokusera på det JAG vill och strunta i vad alla andra kommer tycka/säga/kanske ha åsikter om. Du väljer vad du vill och du ska vara stolt och stå för dina val.

Välja bort:
Välj bort det som stjäl energi och humör. Välja bort energitjuvar. Det kan vara personer eller situationer. Det kan vara sådant som någon säger eller gör. Försöka att stänga öronen och ögonen för sådant som gör mig ledsen och ta inte åt mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!