torsdag 16 oktober 2014

En riktig skittdag

Jag måste erkänna att jag kan vara lite pessimistisk ibland. Att jag lättare tänker tanken att det kommer gå åt skogen än att det kommer att gå bra.
Igår var en dag då jag bestämde mig för att ändra på det.
Det hela började när jag stod i duschen och märkte att vattnet inte rann undan utan fortsatte breda ut sig över hela badrumsgolvet.
Dags att rensa avloppet tänkte jag och såg att det faktiskt låg en hel tupé där nere, en långhårig sådan.
Min man brukar referera till flickan i The Ring och min mamma till min tvillingsyster.
Jag valde att kalla det för tupé för då kanske jag drar fokus från att det är mitt hår som orsakar problemet.

Nåväl, problemet var löst och jag skrev ett käckt inlägg på Facebook om att detta inte skulle få symbolisera hur dagen skulle bli. Jag skulle minsann se det tvärtom.

Efter ett toalettbesök på andra toan bubblade det oroväckande i handfatet och under badkaret när jag spolade.
I lilla badrummet ville inte vattnet riktigt sjunka undan i handfatet och i köket svämmade vatten upp i den ena diskhon när jag spolade vatten i den andra.
Kände att det här bådade inte riktigt gott och letade upp kaustiksoda, kokade vatten och gav mig in i striden med en sådan där avloppssugpropp.
Det kändes som att jag fick till det i handfatet i lilla badrummet och även i köket, men när jag sedan kommer in till duschen så ser jag att hela golvet är översvämmat av ett brunt vatten som inte luktar rosor.
Jag började inse att detta inte skulle bli en så bra dag trots allt och framför allt trots positiv inställning.

Vi kämpade under två timmar i går kväll, med kokande vatten, 4 flaskor kaustiksoda (okej, inte bra för miljön men i desperata situationer tar man till desperata metoder), rensband och sugpropp.
Vi fick bort lite för vattnet rinner undan, sakta, sakta, men inte helt.
Eftersom vi har egen brunn kollade vi även så att inte avloppstanken skulle vara överfull, vilket hittills aldrig hänt. Det hade inte hänt nu heller.

Vi gav upp. Håller igen på toalettspolningarna, kommer ihåg att inte köra igång tvätt- eller diskmaskin.
I morse kröp vi till korset och min man ringde efter hjälp.
Ett företag var så tillmötesgående, NOT!
En man ropade:
- Det är full syra här på morgonen! Jag hör inte vad du säger, ring tillbaka om en halvtimme!
Det tror jag inte, sa Mats och ringde ett annat företag.
Jag hörde hur han upprepade det mannen i telefonen sa:
- Jaha, ni har överfullt idag.
Shit, tänkte jag (passande nog) det här kommer vi inte få fixat idag och jag kan varken duscha eller spola efter mig på toaletten. Jag tar in på hotell!
Men där var det en annan service minsann, De skulle rodda om lite i bokningarna och kommer hit under dagen, förhoppningsvis under det första delen.
Jag känner mig skitglad trots att jag vaknade med huvudvärk.

Hittade ingen bild jag kände kunde illustrera gårdagens händelser så jag väljer denna istället, för den gör mig glad!


By the way, isen har börjat lägga sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!