onsdag 9 juli 2014

Det bästa av två världar

Igår var det lika varmt som i förrgår. Jag vill inte gnälla över värmen med det är inte riktigt ideal temperatur för att jag ska må på topp. Jag blir lätt dåsig och illamående trots att jag hinkar i mig vatten.
Jag är i Umeå hos familjen och igår bar det iväg till Glassbonden, för första gången i mitt liv. Vi körde ut på landet, passerade Svettånger och körde tillsist in på åkern som är parkeringen. Det första man ser är kossor och en storslagen utsikt. Helt fantastiskt!




Det finns många konstiga glasskombinationer, som älgört/hallon och västerbottensost. Jag är lite mer gammaldags så jag vill inte ens testa dessa.

Min glass bestod av mörk choklad, citronkaka och viol. Betyg - MUMS!

Min pappa vilar ut i skuggan


 Det var för varmt för att promenera men vi tog oss i alla fall över bron och tillbaka.

På kvällen gjorde jag en annan aktivitet för första gången. Bilbingo - hur roligt var inte det?!
Det låter som en pensionärsaktivitet men det var faktiskt jättemånga yngre människor på plats på skolgården på Carlshöjdsskolan. I "bingohallen" som de ställt i ordning inne var det dock mest äldre.



Min systerdotter Marit frågade mig varför det var så många gamlingar där inne.
Jag försökte förklara att det är en perfekt aktivitet för dem eftersom den är så stillsam, de hinner prata med andra, fika och umgås.
Vad är stillsam, fick jag då till svar från henne....

Pensionärerna vet hur man spelar bingo. Det gäller att ha ordning och reda på sina brickor och duttpennor. Och i pausen är det dryck i sirapsflaskor och mackor med falukorvskivor som gäller!

Bingon höll på mellan 19-21.30 och det var tempo hela tiden, med 20 minuters fikapaus mitt i.
Solen sken och en del hade solstolar utanför bilarna och det var så tyst trots alla människor. Man märkte vilka som var proffs, de hade speciella skrivplattor med klämmor för bingopappret och de hade "hockeytutor" om de satt utanför bilen.

I den vita bilen sitter vi - eliten!

Spänningen stegrades och så fort någon tutade för att de fått bingo hördes det svordomar från olika bilar. Alla satt på nålar.
I bilen bredvid vår satt ett gäng coola killar. Ibland hördes från deras håll:
- Fatta vilken puls jag har nu!
- Helvete!
- Har de sagt 68, 24, 12?
- Jag är så uppe i varv nu!

Vi som brukar håna folk med duttpennor hade t.o.m. inhandlat sådana. Min mamma satt och förundrades över hur bra det var att använda dessa.


Hur gick det då? Vann vi något? Såklart! 500 spänn rikare blev vi så detta kommer vi lätt att göra fler gånger! Vi kanske rent av kan börja försörja oss på bilbingo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir jätteglad om du vill skriva en rad, eller två! Jag svarar på kommentarerna i min egen blogg, så glöm inte bort att återkomma!